Samochody elektryczne Izera będą powstawały w klastrze energii – komentarz Alberta Gryszczuka

HomeKlastry energii

Samochody elektryczne Izera będą powstawały w klastrze energii – komentarz Alberta Gryszczuka

my-portfolio

Uważamy, że projekt Izera oraz związana z nim idea elektromobilności znakomicie wpisuje się w koncepcję klastrów energii – Albert Gryszczuk

Kucharska: Klastry energii – moda czy realne rozwiązanie dla Polski?
Gryszczuk: OZE są ekonomicznie uzasadnione, tylko w regionie Turoszowa 60 mld zł oszczędności przez 20 lat
Pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne.

ElectroMobility Poland wybrało Jaworzno na lokalizację pierwszej w Polsce fabryki aut elektrycznych. Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE) skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm. Dzięki fabryce Izery pracę ma znaleźć ok. 15 tys. osób – 3 tys. w zakładzie w Jaworznie i 12 tys. u dostawców i kooperantów. Prace budowlane rozpocząć się mają jesienią 2021 roku, a produkcja samochodów w 2024 roku.

Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę fabryki Izery podpisano 15 grudnia w Katowicach. W wydarzeniu wzięli udział: Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna i Lasów Państwowych. Oto kilka najciekawszych wypowiedzi, w tym komentarz eksperta Klastry.org.pl Alberta Gryszczuka:

Z firmą Electromobility Poland jesteśmy w kontakcie od 2018 roku. W tym czasie wspólnie przeanalizowaliśmy około 30 lokalizacji w całym kraju, w tym klika bardzo szczegółowo – już pod kątem ostatecznego wyboru. Cieszymy się, że mogliśmy wspierać EMP w tym jakże ważnym procesie. Wierzę, że uruchomienie fabryki polskich samochodów elektrycznych przyczyni się do ogromnego wzrostu gospodarczego nie tylko w regionie, ale i w całej Polsce – mówił na konferencji Jan Kamoji-Czapiński Dyrektor Centrum Inwestycji Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce – dodał Piotr Zaremba, ElectroMobility Poland.

Projekt Izery jest rozsadnikiem zmian. Chcemy na 300 ha terenie inwestycyjnym w Jaworznie stworzyć samowystarczalny energetycznie obszar gospodarczy, wyposażony m.in. w kogenerację, z wykorzystaniem klastrów energii – tak z kolei komentował Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. I do tych słów Prezesa najlepszej w Europie strefy ekonomicznej wg „Financial Times” nawiązał ekspert Klastry.org.pl Albert Gryszczuk. Prezes Krajowej Izby Klastrów Energii oraz Zgorzeleckiego Klastra Energetycznego Gryszczuk powiedział:

Cieszymy się bardzo, że Prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Janusz Michałek, deklaruje stworzenie w Jaworznie samowystarczalnego energetycznie obszaru gospodarczego, w formie klastra energii. Przypomnieć należy, że 2 miesiące temu, gdy Krajowa Izba Klastrów Energii inicjowała porozumienie na rzecz rozwoju polskiego rynku PV, w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, o 300 takich obszarach mówił minister Michał Kurtyka. Uważamy, że projekt Izera oraz związana z nim idea elektromobilności znakomicie wpisuje się w koncepcję klastrów energii. Z analiz naszych ekspertów wynika, że w roku 2021 czeka nas skokowy rozwój tego rynku. Wiele podmiotów i samorządów już teraz planuje założenie klastrów, chcąc iść w ślady modelowego przykładu, jakim jest Klaster Zgorzelecki.

Co ciekawe, pozostając w temacie elektromobilności, Albert Gryszczuk to pomysłodawca i twórca pierwszego polskiego w pełni elektronicznego pojazdu stworzonego metodą ekokonwersji, polegającej na elektryfikacji samochodu terenowego z napędem 4×4, czyli Sokoła 4×4.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0