Jesteśmy w idealnym momencie, zarówno jeżeli chodzi o rozwój polskich technologii, o kapitał ludzki, jak też możliwości finansowe. Grzechem zaniechania byłoby niewykorzystanie okazji na budowę prawdziwie polskiej fabryki aut. Nasi inżynierowie i programiści to światowy top i jedyne czego do tej pory brakowało, to polskiego ambitnego projektu, przy którym można by było ich zaangażować – Albert Gryszczuk, prezes Adaptive Motors Poland
Adaptive Motors Poland (AMP), polska spółka technologiczno-produkcyjna, złożyła formalny wniosek o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na kwotę 590 mln zł. Celem inwestycji jest budowa Adaptive Factory Kleszczów 5.0. Co pozwoli na rozpoczęcie produkcji pierwszego polskiego auta dostawczego nowej generacji – eVanPL, zaprojektowanego w 2023 roku przez Innovation AG ze Zgorzelca. Dzięki gotowości technologicznej i biznesowej projektu, produkcja seryjna może rozpocząć się już w III kwartale 2028 roku.
Inwestycja gotowa do uruchomienia
Adaptive Motors Poland to projekt o wysokim stopniu dojrzałości. Spółka dysponuje kompletnym i gotowym do wdrożenia produkcyjnego rozwiązaniem technologicznym – lekkim pojazdem użytkowym EVAN – opartym na dwóch filarach własnej myśli inżynierskiej:
-
Platformie EAGLE – modułowej konstrukcji stworzonej z myślą o pojazdach elektrycznych, zapewniającej wysoką elastyczność konfiguracji, szybką adaptację do wersji specjalistycznych (m.in. komunalnych, kurierskich, medycznych) i efektywność kosztową produkcji niskoseryjnej,
-
Systemie EVACT – autorskim rozwiązaniu do zarządzania, diagnostyki i zdalnej kontroli flot, zgodnym z dyrektywą NIS2 w zakresie cyberbezpieczeństwa.
Rozwiązania te – rozwijane przez lata przez zespół AMP i Innovation AG – tworzą podstawę dla inteligentnego, elastycznego i ekonomicznego pojazdu, odpowiadającego na realne potrzeby rynku flotowego i publicznego.
Kleszczów – strategiczna lokalizacja i innowacyjny model produkcji
Planowana fabryka AMP powstanie w Kleszczowie, jednej z najważniejszych lokalizacji gospodarczych w Polsce. Grunt pod inwestycję został zabezpieczony – posiada pełne uzbrojenie, dostęp do sieci przesyłowych i mediów oraz dogodne połączenia komunikacyjne. Wybór Kleszczowa nie jest przypadkowy – region ten od lat pełni rolę infrastrukturalnego serca polskiego przemysłu.
Zakład produkcyjny AMP zostanie zorganizowany w unikalnym modelu AdaptiveFactory – nowatorskiej strukturze pozbawionej klasycznej linii produkcyjnej. Zamiast liniowego procesu, fabryka będzie działać w trybie gniazdowym i cyfrowo sterowanym, co umożliwi równoległe tworzenie różnych wariantów pojazdów, elastyczne przezbrojenia i wysoki poziom indywidualizacji bez utraty skali.
Integralną częścią inwestycji będzie centrum badań i rozwoju (R&D), rozwijane również w Kleszczowie, które stanie się hubem kompetencji dla polskiej i europejskiej elektromobilności. Placówka będzie pracować nad dalszym rozwojem platformy EAGLE, integracją systemów zarządzania flotą, rekondycjonowaniem pojazdów oraz rozwojem modeli specjalistycznych i autonomicznych.
Gotowość rynkowa potwierdzona przez klientów
Zaawansowanie komercyjne projektu AMP znajduje odzwierciedlenie w liczbach. Spółka pozyskała już kilkadziesiąt listów intencyjnych od klientów flotowych – publicznych i prywatnych – deklarujących chęć zakupu ponad 1600 pojazdów. To wolumen odpowiadający czterem pierwszym kwartałom produkcji seryjnej.
Równolegle AMP zbudowało relacje z kluczowymi dostawcami komponentów i technologii, zapewniając ciągłość łańcucha dostaw i odporność operacyjną. Wykwalifikowany zespół AMP posiada pełne kompetencje inżynieryjne, technologiczne i projektowe, a także zaplecze zarządcze zdolne do prowadzenia procesu produkcyjnego w skali przemysłowej.
– Realizacja projektu budowy w fabryki w Kleszczowie, a następnie produkcji pojazdów elektrycznych, wpisuje się w priorytety klimatyczne i transformacyjne Polski i Unii Europejskiej. Kluczowe znaczenie ma tutaj wykorzystanie polskiego know-how założycieli. Autorskie rozwiązania pozwolą na produkcję serii samochodów, dopasowanych do potrzeb klientów. Powodzenie tego projektu to unikalna szansa na budowę silnej polskiej marki motoryzacyjnej, zdolnej do skutecznej konkurencji na rynkach międzynarodowych i wzmacnianie krajowego potencjału przemysłowego opartego na polskich zasobach wiedzy – twierdzi Jan Chadam, doradca zarządu Adaptive Motors Poland
Z perspektywy społecznej, Adaptive Motors Poland wykreuje miejsca pracy i co bardzo ważne, w rejonie, w którym ze względu na transformację energetyczną, nowe miejsca pracy będą szczególnie oczekiwane. Projekt ten daje również szansę rozwoju krajowych kompetencji badawczo-rozwojowych opartych na wysokiej innowacyjności. Celem AMP jest również uruchomienie własnej produkcji baterii na bazie pozyskanych komponentów, ale w oparciu o autorski system zarządzania baterią. W konsekwencji, własna produkcja baterii pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samochodu i oferowanie ich innym producentom pojazdów. Całość projektu daje szansę na skokowy wzrost znaczenia polskiej wiedzy i kompetencji w obszarze elektromobilności – dodaje Jan Chadam
Projekt gotowy, model dopięty
Wniosek o dofinansowanie KPO powstał we współpracy z zespołem kilkudziesięciu ekspertów i renomowanych doradców: Innovation AG, PwC, Condix, SMM Legal oraz Kancelarii Budnik, Posnow i Partnerzy. Koordynatorem składania wniosku była kancelaria BWW – Banasik Woźniak i Wspólnicy. W ramach przygotowań powstało kompletne studium wykonalności, przeprowadzono test prywatnego inwestora – z wyjątkowo korzystnym wynikiem dla NFOŚ jako inwestora, który miałby objąć udziały w projekcie – oraz opracowano pełen plan finansowy, technologiczny i operacyjny. Całość udokumentowano na tysiącach stron, a same prezentacje załączone do wniosku mają ponad 250 slajdów.
Podziw. To pierwsze słowo, które przychodzi mi na myśl, gdy myślę o koncepcji przedsięwzięcia Adaptive Motors Poland. Jest to uczucie, które towarzyszy mi, gdy w myślach przechodzę przez każdy aspekt jego przygotowania. Podziwiam to, jak powstający od roku pomysł w ciągu miesiąca od publikacji dokumentacji naboru NFOŚiGW zaowocował kompletną i realną strategią, dzięki zaangażowaniu kilkudziesięciu osób związanych z Innovation AG w obszarze technologii i biznesu, kancelarią BWW w obszarze przygotowania aplikacji, PWC w obszarze strategii biznesowej i modelu finansowego oraz kancelarii SMM Legal w obszarze strategii regulacyjnej i IP. Podziwiam to, jak ten projekt doskonale wpisuje się w założenia i cele kilkudziesięciu dokumentów strategicznych, od poziomu strategii Unii Europejskich, po strategię Gminy Kleszczów. Podziwiam to, że czyni realnym zrealizowanie projektu o takiej skali w oparciu o krajową i wysoce konkurencyjną technologię, do tego w regionie wrażliwym na nadchodzące zmiany gospodarcze. W końcu podziwiam to, że realnie i w oparciu o polski sektor prywatny pozwala uciszyć wszystkie żarty o polskiej elektromobilności. Prawdziwą przyjemnością dla nas w SMM Legal jest być częścią tego projektu – komentuje Mateusz Stańczyk z kancelarii SMM Legal
Model finansowy projektu nie wymaga zewnętrznego finansowania zagranicznego. Zakłada on objęcie udziałów przez NFOŚ w sposób zabezpieczający interes państwa i umożliwiający szybki zwrot z inwestycji. Dzięki zaawansowaniu projektu, środki z KPO mogą rozpocząć pracę natychmiast po ich uruchomieniu.
Przyszłość ostatniej mili należy do elektryków
Zarówno dane rynkowe, jak i analizy ekonomiczne przygotowane na potrzeby wniosku jasno pokazują: przyszłość pojazdów użytkowych i dostawczych na tzw. ostatniej mili należy do rozwiązań elektrycznych. Wynika to nie tylko z przepisów UE, ale przede wszystkim z ekonomiki użytkowania. Pojazdy elektryczne – odpowiednio zaprojektowane – już dziś oferują korzystniejszy TCO (Total Cost of Ownership) niż pojazdy spalinowe, a różnica ta będzie się pogłębiać.
Projekt AMP wpisuje się w ten trend, oferując nie tylko pojazd, ale całościowy ekosystem: cyfrową obsługę klienta flotowego, zdalne zarządzanie flotą, system serwisowy bez sieci dealerskiej oraz usługę rekondycjonowania pojazdów – wpisującą się w gospodarkę obiegu zamkniętego i politykę surowcową UE.
O Adaptive Motors Poland
Adaptive Motors Poland Sp. z o.o. to polska spółka technologiczna rozwijająca pierwszy w pełni polski elektryczny pojazd użytkowy – eVanPL – z wykorzystaniem własnej platformy EAGLE i systemu EVACT. Firma została założona przez zespół liderów polskiego sektora nowych technologii i energii. Wśród udziałowców znajdują się m.in.:
-
Albert i Piotr Gryszczukowie – twórcy Innovation AG, spółki rozwijającej technologie zeroemisyjne i telematyczne;
-
Solter Capital – fundusz z portfelem ponad 1,8 mld zł zainwestowanych w polski przemysł;
-
Neo Investments, zarządzane przez Piotra Beaupré – aktywne w OZE, biogazie, gospodarce cyrkularnej i usługach infrastrukturalnych;
-
Ralf Huep – inwestor z doświadczeniem w globalnych funduszach private equity, pasjonat innowacji i motoryzacji.
Spółka rozwija w Kleszczowie własne centrum badań i rozwoju (R&D), które ma stać się hubem dla polskich i europejskich rozwiązań w obszarze elektromobilności. Adaptive Motors Poland koncentruje się na produkcji elastycznych pojazdów elektrycznych – w tym lekkiego auta dostawczego eVanPL, pojazdów specjalistycznych i komunalnych – oraz dalszym rozwoju platformy technologicznej EAGLE. Firma planuje rozpoczęcie produkcji seryjnej w 2028 roku.