Środki z KPO pozwolą na budowę fabryki polskiego eVana

HomeOZEKlastry energii

Środki z KPO pozwolą na budowę fabryki polskiego eVana

my-portfolio

Polska ma obecnie ogromną szansę, aby stać się europejską potęgą w sektorze nowej mobilności. Autorskie technologie, jakie opracowaliśmy dla e-vana, dają niespotykane dotąd możliwości dla naszego rynku. Można powiedzieć, że przykładamy się do przekształcenia Polski w wiodący hub produkcyjny w sektorze elektromobilności. Bardzo ważne dla rozwoju nowoczesnego przemysłu w Polsce będą środki z KPO, których uruchomienie jest już tylko kwestią czasu. - prezes Innovtion AG, Albert Gryszczuk

W zeszłym tygodniu przyjęte zostało pięć ustaw Ministerstwa Klimatu i Środowiska
Zklaster na pierwszej edycji Europejskiego Forum Przyszłości
Wybitni eksperci w Radzie Programowej Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE

Pierwsze auta są już produkowane pod Zgorzelcem.

Rozmawiamy z Albertem Gryszczukiem – prezesem Innovation AG S.A., twórcą pierwszego polskiego vana elektrycznego.

Spółka Innovationa AG ma ponad 20 lat doświadczenia na rynku motoryzacyjnym, a zrobiło się o niej głośno pod koniec 2018 r., kiedy to zaprezentowała samochód „Sokół 4×4” – pierwszy polski, w pełni elektryczny, pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Rajdzie Dakar. Mimo że pandemia pokrzyżowała sportowe plany, to inżynierowie ze Zgorzelca czasu nie zmarnowali. Na bazie ekokonwersji stworzyli samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz w pracy na „ostatniej mili” dla największej polskiej firmy kurierskiej. Pod koniec 2020 roku, w Hubie Innowacji Innovation AG, powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje jedną z największych farm fotowoltaicznych. Następne lata przyniosły kolejne sukcesy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło firmy, które przeszły do finałowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych. Innovation AG uzyskała najlepsze oceny na wszystkich etapach projektu. Finalnie, na początku tego roku, w Zgorzelcu powstał eVanPL – elektryczny pojazd dostawczy o najlepszych osiągach na świecie.

Jakie znaczenie dla Polski ma powstanie takiego auta jak eVanPL?

Polska ma obecnie ogromną szansę, aby stać się europejską potęgą w sektorze nowej mobilności. Autorskie technologie, jakie opracowaliśmy dla e-vana, dają niespotykane dotąd możliwości dla naszego rynku. Można powiedzieć, że przykładamy się do przekształcenia Polski w wiodący hub produkcyjny w sektorze elektromobilności. Bardzo ważne dla rozwoju nowoczesnego przemysłu w Polsce będą środki z KPO, których uruchomienie jest już tylko kwestią czasu. W dokumentach rządowych widnieją deklaracje osiągnięcia mocy produkcyjnych na poziomie 100 tys. aut elektrycznych, w 2026 roku. Biorąc pod uwagę poziom zaawansowania różnych polskich projektów, eVanPL ma największe szanse na wprowadzenie do masowej produkcji. Naszym niewątpliwym atutem jest w 100% polski kapitał oraz aż 75% tzw.”local content”. Nie można również pominąć dużego potencjału jaki ma obszar powiatu zgorzeleckiego i Turowa, będącego zagłębiem wysoko wykwalifikowanej siły roboczej.

Czy osiągi e-vana ze Zgorzelca są faktycznie najlepsze na świecie?

– Zacznijmy może od tego, że osiągi eVanaPL sprawdziliśmy w trudnych warunkach normalnego ruchu ulicznego, a nie w sterylnych warunkach laboratoryjnych. W czerwcu, jeszcze przed optymalizacją parametrów, nasze pojazdy przejechały 400 km na jednym ładowaniu. Nie słyszeliśmy do tej pory, aby ktokolwiek na świecie osiągną lepszy wynik, oczywiście w klasie aut dostawczych. eVanPL przeszedł również śpiewająco wyśrubowane testy NCBiR. Z toną załadunku przejechaliśmy ponad 360km.

Od początku spodziewaliśmy się, że auta będą w stanie przejechać odległość niedostępną dla żadnych innych elektrycznych dostawczaków, na świecie. Wskazywały na to nasze obliczenia. Zaprojektowaliśmy całkowicie nowe auto, z własną ramą, własną kabiną i własnym zawieszaniem. Nasi konstruktorzy opracowali też autorski system zarządzania pojazdem. Można powiedzieć, że zgorzelecki startup z tłem rajdowym i klastrowym, przy wsparciu NCBiR, stworzył projekt, z którego może być dumna cała Polska. Tajemnicą tak dobrych parametrów jest nasza platforma EAGLE, czyli kręgosłup i ośrodek wszystkich systemów auta. Została ona stworzona od podstaw w naszym hubie innowacji.

Co charakteryzuje pojazdy Innovation AG oraz platformę EAGLE?

– Chcemy być liderem w swojej branży. W projektach Innovation AG pojawią się systemy jakimi mogą pochwalić się tylko największe światowe koncerny. Takie jak, chociażby układ “steer-by-wire” [wirtualnie połączony z kołami, aktywny układ kierowniczy – red.], vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I) . Jednak największym osiągnieciem Innovation AG jest właśnie stworzenie autorskiej platformy dla pojazdów elektrycznych – EAGLE.

EAGLE to angielski akronim, złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy polskiej platformy. Nie bez powodu, w zespole Innovation AG, zdecydowaliśmy się nadać platformie taką właśnie nazwę.

  • E – electric –platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów,
  • A – automotive / autonomous – mimo przeznaczenia dla pojazdów dostawczych (N1), bez problemu może być dostosowana dla cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4×4. Jest przygotowana do jazdy autonomicznej.
  • G – General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowgo.
  • L – Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana.
  • E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning) oraz system EVACT.

Jednak najważniejszą cechą platformy EAGLE jest to, że powstała całkowicie dzięki polskiej myśli technicznej, jej tzw. local content wynosi 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.

Można zatem powiedzieć, że za sukcesem eVanaPL stoi orzeł?

– Platforma pojazdu jest najbardziej skomplikowaną architekturą w świecie automotive. Ktoś ostatecznie musi mieć nad nią kontrolę i nie jest to, wbrew pozorom, ostateczny producent samochodu. Nie przez przypadek, największe koncerny motoryzacyjne wykorzystują często jedną platformę dla wielu modeli, a nawet różnych marek aut. Jak już wspomniałem, dzięki platformie EAGLE, w Polsce może ruszyć produkcja elektrycznych samochodów dostawczych, w wielu wariantach zabudów. Możemy skorzystać z tych samych komponentów, co oczywiście pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji i zapewnia większą efektywność. Zgorzelecka platforma dołącza, tym samym, do listy produktów, na której są już światowi giganci – Volkswagen Group MQB, Ford Global C platform czy Toyota New Global Architecture (TNGA).

tekst ukazał się w miesięczniku Forbes.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0