Oficjalna premiera eVanPL!

HomeOZEKlastry energii

Oficjalna premiera eVanPL!

my-portfolio

Nasz „narodowy elektryk” składa się z około 5000 części, z czego 3/4 pochodzi od polskich dostawców. Nowoczesny design i atrakcyjny wygląd vana jest dziełem polskiego biura projektowego z Krakowa. Samochód na jednym ładowaniu może pokonać dystans ponad 400 km. eVanPL w wykonaniu Innovation AG jest nową, autorską produkcją, wyposażoną w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów zarządzania pojazdem elektrycznym. - Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG

Kolejny klaster energii powstaje pod egidą Krajowej Izby Klastrów Energii
Rusza cykl bezpłatnych szkoleń i warsztatów poświęconych klastrom energii i społecznościom energetycznym
Silna reprezentacja klastrów energii na konferencji w Zgorzelcu

26 września, w Łodzi, podczas Kongresu Nowej Mobilności, wszyscy fani motoryzacji w wydaniu elektrycznym, mogli podziwiać pierwsze polskie dostawcze auto elektryczne, wyprodukowane w Zgorzelcu. eVanPL od Innovation AG S.A. miał swoją oficjalną premierę właśnie podczas największego w Polsce wydarzenia branżowego. Co prawda, elektryki ze Zgorzelca już od kilku miesięcy jeżdżą po drogach Dolnego Śląska, ale kongres organizowany z rozmachem przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA), to znakomite miejsce i moment na oficjalną premierę.

Prezentację na głównej scenie w łódzkim Expo prowadził Wojciech Drzewiecki z Instytutu Samar, a wstęp wygłosił Maciej Mazur, prezes PSPA. W prezentacji evana wziął też udział Marek Palka z NCBiR. Główna część premiery eVanPL przypadła oczywiście w udziale Albertowi Gryszczukowi – prezesowi Innovation AG. Warto podkreślić, że całe wydarzenie wzbudziło duże zainteresowanie dziennikarzy.

Polskie pojazdy elektryczne, to nie tylko idea, ale wręcz konieczność. Wobec narastającego kryzysu paliwowego, dostawcze elektryki to właściwa alternatywa, tym bardziej, gdy będą napędzane energią zieloną. Akurat w Zgorzelcu, dzięki działalności Zgorzeleckiego Klastra Efektywności Energetycznej (ZKlaster), energii zielonej jest pod dostatkiem. Dlatego nie dziwi fakt, że właśnie tam spółka Innovation AG S.A. stworzyła pierwszą polską platformę dla pojazdów elektrycznych oraz, na jej bazie, pierwsze elektryczne auto dostawcze – eVanPL.

Platforma EAGLE (pol. Orzeł) jest naturalną konsekwencją dotychczasowej myśli technicznej i osiągnięć Innovation AG. Przypomnijmy, że spółka ta w 2018 roku była autorem Sokoła 4×4, czyli pierwszego polskiego, w pełni elektrycznego pojazdu stworzonego metodą ekokonwersji, polegającą na elektryfikacji samochodu terenowego, z napędem 4×4. W Sokole użyto po raz pierwszy autorskiej technologii EVACT, czyli elektronicznego systemu do diagnostyki i sterowania autem.

EAGLE to angielski akronim, złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy zgorzeleckiej platformy.

Electric – platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a moc zainstalowanej w niej baterii może mieć od 60 do 110kvh. Pojazdy na platformie Innovation AG będą posiadały najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I), które pozwalają na oddanie przez pojazd energii do domu, innego pojazdu lub nawet wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.

Automotive – platforma obecnie przeznaczona jest dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś. Bez problemu jednak może być dostosowana dla cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4×4.

General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowego. Poza standardowym vanem, na platformie Innovation AG może powstać nadwozie karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego, a nawet otwarta zabudowa z dźwigiem.

Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana, to niekwestionowany atut, dzięki któremu można było powiększyć masę (i moc) baterii. Wpłynęło to bezpośrednio na uzyskanie niespotykanego w klasie N1 zasięgu z pełnym załadunkiem – ponad 300 km, na jednym ładowaniu.

E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak wspomniany już wyżej system EVACT oraz takich rozwiązań jak: odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning)

Local content platformy wynosi blisko 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca. Local content samego e-vana to aż 75%. Podkreślić należy, że eVanPL powstał w ramach projektu NCBiR: „E-VAN – Uniwersalny Pojazd Dostawczy o Napędzie Elektrycznym Kat. N1”. Testy drogowe prototypu wykazały, że jego zasięg wynosi 400 km, na jednym ładowaniu. Jest to możliwe właśnie dzięki autorskiej modułowej platformie, w której można zainstalować baterie o pojemności od 60 do 110 kWh. Niedawno eVanPL został oficjalnie dopuszczony do ruchu drogowego, a aktualnie trwają rozmowy o rozpoczęciu jego seryjnej produkcji.

Auto znakomicie przeszło testy NCBiR, które dotyczyły m.in. zasięgu i ładowności. Zespół ekspertów oceniał też projekt m.in przez pryzmat przygotowania do ewentualnej komercjalizacji. Prototyp stworzony w Innovation AG otrzymał imponujący wynik 98 punktów na 100 możliwych do uzyskania. Maksymalne noty uzyskano m.in. w kategorii zasięgu, wyposażenia opcjonalnego czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych. Uzyskany przez prototyp wynik zdecydowanie wykracza poza wymagane w konkursie – 250 km zasięgu. W testach NCBiR prototyp e-VANa, przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg, uzyskał wynik 343,3 km. 

Warto dodać, że do finalnego etapu zakwalifikowała się też konstrukcja Autobox Innovation ze Starachowic, która oceniana była w innej kategorii (pojazd ze Starachowic to bardziej elektryczna ciężarówka niż van).

W ostatnim etapie zadaniem twórców samochodów będzie uzyskanie homologacji swoich konstrukcji, budowa trzeciego prototypu z dowolnie wybraną zabudową oraz przygotowanie pojazdów do produkcji. Na realizację tych prac wykonawcy mogą otrzymać maksymalnie 3,25 mln zł. NCBiR przewidział na to zadanie zaledwie sześć miesięcy.

Komentarz Alberta Gryszczuka – prezesa Innovation AG S.A.

Nasz „narodowy elektryk” składa się z około 5000 części, z czego 3/4 pochodzi od polskich dostawców. Nowoczesny design i atrakcyjny wygląd vana jest dziełem polskiego biura projektowego z Krakowa. Samochód na jednym ładowaniu może pokonać dystans ponad 400 km. eVanPL w wykonaniu Innovation AG jest nową, autorską produkcją, wyposażoną w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów zarządzania pojazdem elektrycznym. Pojazd otrzymał też autorski system zarządzania ciepłem, uwzględniający komfort pracy kierowcy i niskie zużycie energii, oparty o pompę ciepła. Zgorzelecki projekt zakłada zastosowanie nowoczesnych kompozytów węglowych, dzięki czemu pojazd waży jedynie około 2,5 tony, co jak na dostawczego elektryka jest bardzo dobrym wynikiem. Dzięki platformie EAGLE, w Polsce może ruszyć produkcja elektrycznych samochodów dostawczych, w wielu wariantach zabudów, z wykorzystaniem tych samych komponentów, co oczywiście pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji i zapewnia większą efektywność. Zgorzelecka platforma dołącza, tym samym, do listy produktów, na której są już światowi giganci – Volkswagen Group MQB, Ford Global C platform czy Toyota New Global Architecture (TNGA).

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0