Polski E-Van w Watykanie

HomeOZEKlastry energii

Polski E-Van w Watykanie

my-portfolio

Jednym ze sposobów ograniczenia tego zjawiska w tym sektorze jest wzrost udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach – w szczególności samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych – łącznie odpowiadających za 99% emisyjności z transportu drogowego. – informuje Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

Eksperci Instrat oceniają plany PSE: ambitne prognozy dla OZE, ale rola gazu ziemnego do zmiany
Wybraliśmy Siechnice – rozmowa ze Sławomirem Nowickim, Prezesem Zarządu ESV S.A. i Członkiem Zarządu Krajowej Izby Klastrów Energii i OZE
Wizytą delegacji z Estonii w zgorzeleckim klastrze

Stworzony przez zgorzelecką firmę Innovation AG, pierwszy polski w pełni elektryczny samochód dostawczy E-Van, dotarł do Watykanu w ramach The eMobi Road to COP28 – wyprawy aut elektrycznych przez Europę.

The eMobi Road to COP28 to projekt, którego celem jest podkreślenie roli elektromobilności w dekarbonizacji sektora transportu, jako skutecznej technologii do osiągnięcia celów klimatycznych. To także ponad 10 000 km do przejechania samochodami elektrycznymi pomiędzy miastami goszczącymi Szczyt Klimatyczny ONZ. Inicjatywa eMobi Road to jeden z efektów COP24. W tym roku trasa przebiega przez Watykan, gdzie na jej uczestników oczekiwał Ojciec Święty.

Wyprawa współorganizowana jest przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności. Nasz kraj reprezentuje też eVanPL ze Zgorzelca. Przypomnijmy, że elektryczny van powstał na stworzonej od podstaw przez polską firmę Innovation AG modułowej platformie samochodowej EAGLE (pol. Orzeł). Jej local content wynosi blisko 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca. Pojazd eVanPL powstał w ramach projektu NCBiR: „E-VAN – Uniwersalny Pojazd Dostawczy o Napędzie Elektrycznym Kat. N1”. Testy drogowe prototypu wykazały, że jego zasięg wynosi 400 km na jednym ładowaniu. Jest to możliwe właśnie dzięki autorskiej modułowej platformie, w której można zainstalować baterie o pojemności 60-110 kWh. Niedawno eVanPL został oficjalnie dopuszczony do ruchu drogowego, a aktualnie trwają rozmowy o rozpoczęciu jego seryjnej produkcji.

– Nasz eVan łączy symbolicznie i realnie Katowice, Watykan, Dżakartę i Dubaj. Cieszymy się, że polskie auto elektryczne, ze Zgorzelca, bierze udział w tak dużym, projekcie. Wspólnie z PIRE uznaliśmy, że warto EVANem pochwalić się na forum międzynarodowym w ramach eMobi Road to COP28. Naszym celem jest pokazanie jak bardzo elektromobilność jest istotna w całym procesie transformacji energetycznej – komentuje Albert Gryszczuk, właściciel Innovation AG

– Poprzez realizację projektu chcemy podkreślić również wkład Polski w transformację klimatyczną, która została zapoczątkowana podczas konferencji klimatycznej COP24 w Katowicachkomentuje prezes PIRE Krzysztof Burda

Projekt zakłada pokonanie blisko 10 tysięcy kilometrów z zerową emisją dwutlenku węgla na dwóch trasach w myśl haseł:

–  JUST TRANSITION AND SOLIDARITY  – symbolizując sprawiedliwą transformację regionów górniczych oraz zwalczania ubóstwa energetycznego i zapewnienia wszystkim mobilności po przystępnych cenach.

– DRIVING CHANGE TOGETHER – zwracające uwagę na konieczność edukacji w sektorze elektromobilności i zmieniającego się rynku pracy.

The eMobi Road stała się już wydarzeniem cyklicznym. W trakcie pierwszej edycji, podczas trasy i na finale na konferencji COP25 Madrycie wzięło udział blisko 1.000 uczestników.

 

Transport samochodowy, zarówno w Polsce, jak i w innych, silnie zurbanizowanych krajach, jest jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych. Pojazdy o napędzie spalinowym przyczyniają się w ogromnej mierze do zanieczyszczenia powietrza w miastach. Według danych Europejskiej Agencji Środowiska, w 2022 r. transport drogowy odpowiadał ogółem za ponad 70% emisyjności z transportu. The eMobi Road to COP28, czyli inicjatywa podjęta przez Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności, wpisuje się zatem w działania mające na celu promocję elektromobilności na świecie. I, w konsekwencji, zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych.

Jednym ze sposobów ograniczenia tego zjawiska w tym sektorze jest wzrost udziału pojazdów zeroemisyjnych we flotach – w szczególności samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych – łącznie odpowiadających za 99% emisyjności z transportu drogowego. – informuje Polska Izba Rozwoju Elektromobilności.

COMMENTS

WORDPRESS: 0
DISQUS: 0